Jacco Hoekstra is hoogleraar Communication, Navigation, Surveillance/Air Traffic Management (CNS/ATM) bij de sectie Control and Simulation aan de TU Delft. In Universiteit van Nederland behandelt Jacco vragen zoals: Hoe kan je gewichtloos zweven tussen de sterren als een astronaut en genieten van het prachtige uitzicht op onze aardbol. Vliegen zonder verkeersleiding. Wordt het luchtruim dan geen ongeregeld zooitje? Botsen vliegtuigen niet op elkaar? Een auto die kan rijden op de openbare weg, maar ook kan opstijgen, vliegen en landen als een vliegtuig! Dit klinkt als de ultieme droom van iedere automobilist om de Nederlandse files en lange saaie ritten te omzeilen is dit toekomstmuziek?
Hoe houd je een gebouw van drie verdiepingen in de lucht?
De Airbus A380 is op dit moment het grootste luchtwaardige passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig telt twee verdiepingen en heeft plek voor maar liefst 853 passagiers. Leeg weegt het al meer dan 3,5 ton. Ter referentie: deze kolos is dus zo hoog als een gebouw van 3 verdiepingen en zo zwaar als 40 vrachtwagens! Hoe blijft zo’n enorm gevaarte in hemelsnaam in de lucht hangen? Laat het je vertellen door vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft)!
Hoe kun je voor €250,- naar de ruimte?
Gewichtloos zweven tussen de sterren als een astronaut en genieten van het prachtige uitzicht op onze aardbol. Wie droomt er niet van? Goed nieuws, want dit kan makkelijker dan je waarschijnlijk denkt! Een student van de TU Delft wist de ruimte te bereiken met hele simpele middelen voor een schijntje van het NASA budget. Hoe hij dat deed? Vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft) legt het je uit!
Waarom is chaos in de lucht veilig?
Vliegen zonder verkeersleiding. Wordt het luchtruim dan geen ongeregeld zooitje? Botsen vliegtuigen niet op elkaar? Het lijkt gekkenwerk, maar volgens vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft) is dit helemaal geen slecht idee. Hij deed voor NASA onderzoek naar de haalbaarheid van vliegverkeer zonder verkeersleiding. De conclusie van zijn onderzoek is opzienbarend!
Stap jij in een vliegtuig zonder piloot?
Je herkent het vast. Het applaus van de passagiers voor de piloot, wanneer deze na een turbelente vlucht het toestel toch veilig aan de grond zet. Over een paar jaar is dit wellicht verleden tijd. Grote kans dat in de toekomst de cockpit uitsluitend wordt bemand door computers! Het leger maakt al gebruik van onbemande vliegtuigen. In dit college vertelt vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft) welke stappen er hier nog voor gezet moeten worden.
Wanneer kunnen we vliegend naar ons werk?
Stel je voor. Een auto die kan rijden op de openbare weg, maar ook kan opstijgen, vliegen en landen als een vliegtuig! Dit klinkt als de ultieme droom van iedere automobilist om de Nederlandse files en lange saaie ritten te omzeilen. Toekomstmuziek? Volgens vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft) niet. Nederlandse fabrikanten zijn namelijk al aardig op weg. Leer in dit college meer!