Professor Timo de Rijk is hoogleraar aan de TU Delft en aan de Universiteit Leiden en bestudeert de historische en culturele betekenis van design. Kom je in zijn kamer dan tref je de meest vreemde objecten aan: van paars kunsthaar, flessen WC-eend tot het halve interieur van de lokale afhaalchinees. Dit klinkt misschien als een uitspraak van iemand die een bril draagt met een aanzienlijk montuur, maar dit soort producten hebben ons leven veranderd. Professor De Rijk laat je zien welke bijzondere verhalen er schuilgaan achter producten als nr. 36 van de afhaalchinees.

 

TU Delft/Universiteit Leiden

De TU Delft inspireert je. Daagt je uit om kritisch te denken. Om creatief te zijn. Of je fascinatie voor techniek om te zetten in frisse ideeën. In elk vak, in elk project. De Universiteit Leiden behoort tot de kopgroep van Europese research-universiteiten. Dit draagt bij aan goede kansen voor haar afgestudeerden, voor wetenschappelijke en andere functies.

Waarom is dé Chinees succesvoller dan McDonald’s?

In een aantal decennia is de afhaalchinees een begrip geworden in Nederland. Maar hoe Chinees is een Chinees restaurant eigenlijk? Timo de Rijk (TU Delft/Universiteit Leiden) betoogt dat we in feite al jarenlang door “de Chinees” gefopt worden – al willen we er zelf ook wel erg graag in geloven!

 

Wil je meer weten?
Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen.

Is andijviestamppot eigenlijk wel Nederlands? Uit onderzoek van Jacques Meerman blijkt dat de stamppot nog geen honderd jaar oud is en dat Nederland helemaal geen oer-Hollands gerecht heeft.

Lees verder op kennislink.nl

Waarom zijn spijkerbroeken dé standaard geworden?

Grote kans dat je er een hebt of op dit moment aanhebt: een spijkerbroek. De geschiedenis van de spijkerbroek is opmerkelijk te noemen: hoe kon de eenvoudige broek zo’n belachelijk groot succes worden? Designhistoricus Timo de Rijk (TU Delft/Universiteit Leiden) vertelt je alles over het kledingstuk waar zelfs een museum aan gewijd is!

 

Wil je meer weten?

Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Nederland presenteert zich tegenwoordig als expert op het gebied van spijkerbroeken. Onderzoeker Maaike Feitsma vroeg zich af waar het idee ‘Nederland-spijkerbroekenland’ vandaan komt.

Lees verder op kennislink.nl

Waarom werd de revolutionaire cassetterecorder in Nederland uitgevonden?

De cassetterecorder, revolutionair? Jazeker, het apparaat veranderde de muziekcultuur ingrijpend. Hoe? Dat legt Timo de Rijk (TU Delft/Universiteit Leiden) je uit in dit college.

 

Wil je meer weten?

Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Het cassettebandje is nog niet vergeten. Amsterdamse chemici gebruikten laatst nog oude patenten uit de audiocassette-industrie om katalytisch actieve nanodeeltjes te maken.

Lees verder op kennislink.nl

Hoe hebben wij de fiets gejat van de Britten?

Wij, Nederlanders, die de fiets gejat hebben? Designhistoricus Timo de Rijk (TU Delft/Universiteit Leiden) helpt je uit de droom dat wij als fietsminnend volkje de klassieke tweewieler bedacht hebben. Maar….we hebben het wel voor elkaar gekregen dat iedereen juist de Nederlandse fiets de beste fiets is gaan vinden. Hoe dat gelukt is, hoor je in dit college.

Wil je meer weten?

Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. De Nederlandse fiets is nog steeds in ontwikkeling. TNO werkt aan een slimme fiets die waarschuwt voor gevaarlijke verkeerssituaties door het stuur te laten trillen.

Hoe bevrijdde de verchroomde pannenset de Nederlandse huisvrouw?

We maken heus geen grap, de verchroomde pannenset kan ons echt iets vertellen over de veranderde rolpatronen in het huishouden in de twintigste eeuw. En ben of ken je een man die zich graag uitslooft met een hypermoderne barbecue? Ook dat, zo betoogt Timo de Rijk (TU Delft, Universiteit Leiden), vertelt veel over hoe onze cultuur veranderd is.

Wil je meer weten?

Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Na de Tweede Wereldoorlog steeg de welvaart en gingen arbeiders bij de middenklasse horen. Deze opwaartse sociale mobiliteit leidde tot een ware smaakoorlog tussen de culturele elite en de nieuwe middenklasse.

Lees verder op kennislink.nl

Back to top