5. Oligopolistische markten
Course week(s)
Week 5
Course subject(s)
5. Oligopolistische markten
In dit college worden twee hoofdstukken behandeld. Allereerst wordt verder gegaan met het hoofdstuk uit het vorige college, hoofdstuk 5: Statische Markttheorie. Daarna wordt begonnen met hoofdstuk 6: Oligopolistische Markten.
Het college begint met een korte samenvatting van het vorige college. Vervolgens wordt verder gegaan met de marktvorm van volledig vrije mededinging. Bij volledig vrije mededinging is er sprake van veel vragers en veel aanbieders, homogene producten en er zijn geen toe- en uittredingsbeperkingen. Vervolgens wordt de monopolistische marktvorm besproken. Tussen de marktvorm van volledig vrije mededinging en het monopolie bevinden zich een groot aantal marktstructuren waarvan er twee behandeld worden, monopolistische concurrentie en, in het volgende hoofdstuk, oligopolistische marktstructuren.
In het laatste kwartier van dit college wordt begonnen met hoofdstuk 6, Oligopolistische Markten. Men spreekt van oligopolistische markten bij markten met weinig aanbieders op de markt, in de regel komt dat neer op minder dan 5 of 6 aanbieders. Strategisch gedrag speelt een grote rol in oligopolische markten. Er zijn veel verschillende marktmodellen die uitgaan van oligopolistische markten. Hiervan worden er twee uitvoeriger besproken, het Cournot model en , in het volgende college, het Bertrand model.
Economie en Bedrijf by TU Delft OpenCourseWare is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ocw.tudelft.nl/courses/economie-en-bedrijf/.