College 3: Economie

Course subject(s) College 3: Economie

  • Wat kost het een bedrijf op het moment dat we een oplossing voor een probleem aandragen?
  • Wat levert deze oplossing op de lange termijn op?
  • Hoe zeker kunnen we zijn van de kosten en opbrengsten?

Met dit soort vragen krijg je als technisch bestuurskundige vaak te maken op het moment dat je met een oplossing voor een probleem komt. Een oplossing kan maatschappelijk wel heel gewenst zijn, of misschien technisch wel heel mooi en geavanceerd, maar als de kosten te hoog zijn, dan zal er in de praktijk niet gauw iets gebeuren.

Het is dus van groot belang dat je als technisch bestuurskundige ook een goede economische achtergrond hebt. Wat zijn de maatschappelijke kosten als we 130 gaan rijden op de rijkswegen? Is een magneetzweeftrein van de randstad naar Groningen een rendabele oplossing? Hoe duur is het om alle stroom voor Nederland met wind op te wekken? In staat zijn om bij zulke vragen een goede inschatting te geven is erg belangrijk. Een foute inschatting van de olieprijs kan een oplossing bijvoorbeeld veel te duur maken.

Bij grote technische systemen is het bovendien vaak zo dat de kosten en baten niet bij dezelfde partij liggen. De treinrails in Nederland worden bijvoorbeeld aangelegd en onderhouden door ProRail, maar de NS, Syntus en andere bedrijven rijden daar vervolgens overheen en ontvangen inkomsten van de reizigers. Dan volstaat bedrijfseconomie niet meer.

Collegerama: Economie van Infrastructuren

Het college Economie van Infrastructuren kun je hieronder bekijken en zal een goed eerste beeld van geven van hoe we hier mee om moeten gaan. Vervolgens is ook hier weer een casus te vinden om de opgedane theorie direct in praktijk te kunnen brengen.

Creative Commons License
Introductiecursus Technische Bestuurskunde by TU Delft OpenCourseWare is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ocw.tudelft.nl/courses/introductiecursus-technische-bestuurskunde/.
Back to top