3.1 Duurzaam veilig en kruis- en knooppunten
Course subject(s)
3. Geometrisch wegontwerp
Geometrisch ontwerp
Dit college behandelt het geometrische wegontwerp. Bij het wegontwerp gaat het om de interactie tussen de bestuurder, het voertuig en de weg. Het is een interactie tussen deze drie en de weg wordt zo ontworpen dat deze op veilige wijze de verkeersfunctie kan vervullen. De ontwerper moet rekening houden met vier aspecten:
- de verkeersfunctie van de weg
- de veiligheid van de weg
- de fysieke verschijnselen van het voertuig
- het gedrag van de bestuurders
In dit college wordt ingegaan op de ontwerpprincipes met speciale aandacht voor het concept Duurzaam Veilig, en op de basisvormen voor knooppunten en kruispunten.
Nawerk Duurzaam veilig
Automatisch rijden is de toekomst. Welke invloed heeft dat op verkeersveiligheid? Gebruik hierbij de principes van Duurzaam veilig.
Alleen voertuigen die volledig automatisch rijden zal nog even duren. Waarschijnlijk is er een (lange) periode waarbij op bepaalde wegen automatisch rijdende auto’s gemengd met gewone auto’s rijden. Waar zou dat kunnen, en waar niet?
Misschien ook interessant om een keer te zien: de Amerikaanse interpretatie van Duurzaam Veilig: https://www.youtube.com/watch?v=5aNtsWvNYKE (met dank aan Prof. Peter Furth, Northeastern University, Boston).
Dictaat
De stof van dit college staat aan het begin en het eind van het dictaat voor Deel 3: Hoofdstuk 1 tot en met paragraaf 2.3 plus paragraaf 3.6. Na bestudering van deze stof, plus de collegeslides, zou je deze opgaven moeten kunnen maken.
Transport en planning by TU Delft OpenCourseWare is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ocw.tudelft.nl/courses/transport-en-planning/.